AI workshop en strandspelen op het prachtige Scheveningen

Soms is het fijn om even buiten kantoor echt tijd te hebben voor elkaar en wat extra training. Juist daarvoor hebben we bij 42 de KTM in het leven geroepen.

Deel
AI workshop en strandspelen op het prachtige Scheveningen
Tijd voor een teamwork sessie op het strand

Afgelopen week was het weer tijd voor onze KTM. Omdat een deel van onze developers gedetacheerd zit bij externe bedrijven hebben we vijf keer per jaar een hele dag waarin we kennis delen, samen eten en een leuke activiteit ondernemen. Zo blijven we op de hoogte van waar iedereen mee bezig is en houden we contact met elkaar. Deze keer had ik een leuke locatie op Scheveningen gevonden - perfect voor een dag in- en ontspanning aan het strand.

Traditiegetrouw beginnen we de dag altijd met een "state of the union" van eigenaar Eric en een sales update van mijzelf. Hierin vooral veel aandacht voor ons nieuwe product Normatik - een applicatie die gebruikers helpt op een snelle manier te voldoen aan de nieuwe Cyberbeveiligingswet (Cbw). Daarnaast gebruiken wij hem intern voor ons ISO 27001 ISMS en kan het in de toekomst eventueel ook gebruikt worden in plaats van een applicatie als Confluence of Jira. Uiteraard werd er ook stilgestaan bij het vertrek van Erik Hooijmeijer. Na meer dan twintig jaar bij 42 maakt hij de overstap naar de Koninklijke Bibliotheek.

Met behulp van Claude worden de presentaties ook steeds leuker

Collega Arjan had aansluitend een presentatie over de overstap naar Kubernetes. Hier zijn wij alle interne applicaties op aan het overzetten. Omdat deze omgeving gebruik maakt van containers die geautomatiseerd opgezet kunnen worden biedt dit veel voordelen ten opzichte van traditionele servers. Vooral opschalen en afschalen wordt steeds makkelijker op die manier.

Vervolgens gingen we over tot het thema van de dag (en eigenlijk het jaar) - coderen met behulp van Claude Code. Rob gaf als eerste weer een update hoe zijn queeste verloopt en waar hij nu staat. Als koploper is hij de grenzen van het mogelijke aan het verleggen binnen 42 en een volledig nieuwe manier van ontwikkelen aan het ontdekken. Onze ervaring is dat elke developer deze weg zelf ook af moet leggen om in te zien dat bepaalde manieren van werken inderdaad handiger zijn. Het helpt dan wel als je weet dat er al oplossingen zijn voor het probleem waar jij tegenaan loopt.

Brett Beutell van Fiberplane

De volgende spreker was een externe spreker - Brett Beutell van Fiberplane. Hij beaamde wat Rob ook aangaf - je moet als developer eerst zelf de vlieguren maken voor je open staat voor betere manieren. Fiberplane biedt tools die helpen efficiënter te coderen met AI. Leerpunten waren dat agents een voorkeur hebben voor lokale tools (CLI) omdat ze hier op getraind zijn. Verder werd het gebruik van meerdere tools aangeraden. Hoe meer je ze gebruikt, des te beter je wordt in het bepalen welke tool beter is in welke handeling. Opvallend was ook dat hij aangaf dat de jongere generatie soms een voordeel heeft omdat ze nog geen bias hebben. Oude verwachtingen en vooroordelen moet je echt loslaten om met AI te gaan werken. Een opzet die vroeger als te omslachtig werd gezien is nu een eitje als het door AI gebouwd wordt en dus opeens mogelijk de betere route.

Tijd voor een break - en een lekkere lunch

Na de lunch was het tijd om zelf aan de slag te gaan. Rob, Arjan, Bart en Dennis hadden de Normatik codebase beschikbaar gesteld en een aantal opdrachten uitgezet. Verder konden mensen zelf eens aan de slag met een hele swarm aan agents en de nieuwe manier van het opstellen van een actieplan en het laten genereren van alle issues die daarbij komen kijken. Uiteraard ging iedereen helemaal los, vooral op de prototypes. Van Heavy Metal styling tot Kawaii - Normatik kon opeens een hele brede doelgroep bedienen.

Een prachtig zonnige middag - ideaal voor strandspelletjes

Na een hele dag zitten, had iedereen wel zin in wat actie. We hadden zee en strand tot onze beschikking, en gelukkig zat het weer mee en brak de zon door in de middag. Onder begeleiding van Beleving aan Zee werden er diverse toegankelijke spellen gespeeld aan het strand, waarbij samenwerking, lol en concurrentiestrijd centraal stonden. Ik weet niet of het iets zegt over ons team dat men elkaar constant probeerde te saboteren, maar gezellig was het zeker!

Met een gemoedelijk diner werd de dag afgesloten. Leerzaam, gezellig en leuk. Misschien alleen volgende keer wat zonnebrand meenemen, want ik vrees dat velen die dag toch net niet iets langer hebben gevoeld dan nodig.