Fijne week 42!
Elk jaar grijpen wij week 42 aan om onze klanten te bedanken voor de prettige samenwerking. Maar waar komt dat getal 42 nou eigenlijk vandaan?
Vaak krijgen we nog de vraag waar de naam 42 nou vandaan komt. Eind jaren 70 kwam de iconische science fictionreeks The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams uit. In dit boek wordt de aarde vernietigd en gaat de hoofdpersoon op reis door het heelal. Het getal 42 is hierin het befaamde "Antwoord op de Ultieme Vraag over het Leven, het Universum, en Alles". Dit antwoord wordt berekend door de supercomputer Deep Thought na een programma van 7,5 miljoen jaar. 42 is ook al 22 jaar het antwoord op alle softwarematige problemen, vandaar de naam 42.
Ondanks dat de groep mensen die de de Hitchhikers Guide to the Galaxy ook echt gelezen heeft (of de film heeft gezien - dat keuren we ook goed) steeds kleiner wordt, vinden we het toch leuk om dit thema met enige regelmaat terug te laten komen. Zo is volgens het boek een handdoek het enige wat je bij je moet hebben als je gaat reizen door het universum. Daarom krijgen alle nieuwe medewerkers bij 42 - naast een kopie van het boek - een handdoek met het logo van 42. Je kunt maar beter reclame maken voor je bedrijf als je toch op pad bent in het universum.

Ook hebben we diverse termen uit het boek verwerkt in ons kantoor - Thanks for all the Fish, en Don't Panic onder andere. Kleine verwijzingen naar de oorsprong van ons bedrijf. Thanks for all the Fish refereert naar de laatste zin in het afscheidsbericht van de dolfijnen voor ze de aarde verlaten om het naderend onheil te vermijden. Don't Panic is te lezen op de kaft van The Hitchhikers Guide to the Galaxy om de reiziger gerust te stellen. Wel bedacht ik me iets te laat dat 15 developers op reis naar Barcelona die allemaal een trui aanhebben met op de rug "Don't Panic" misschien niet heel veel vertrouwen geeft op het moment dat je samen over Schiphol loopt. Gelukkig zijn we niet gearresteerd.
Als je kiest voor een cijfer als bedrijfsnaam geeft dat leuke mogelijkheden én soms grote uitdagingen. Zo waren cijfers als mailadres of webpagina lang niet mogelijk. Ook de Kamer van Koophandel en andere officiële instanties hebben nog wel eens moeite met een bedrijf met alleen cijfers.

Een van de ludieke acties die we al jaren doen - in week 42 onze klanten bezoeken met een lekkere taart. Dit heeft een trippel voordeel - onze klanten worden bedankt, we steunen weer een lokale ondernemer én we zijn zelf nou eenmaal gek op taart. Ook dit jaar hebben we weer een heel aantal klanten kunnen bezoeken (en ach, in week 43 en 44 smaakt het ook nog best lekker - een beetje flexibiliteit moet kunnen). Een ideale gelegenheid om onze klanten te bedanken voor de prettige samenwerking het afgelopen jaar. En uiteraard doen wij zelf lekker mee en eten we ook op kantoor lekker taart.
Rest mij niets anders dan iedereen een lekkere week 42 te wensen. En wil je volgend jaar nou ook zo'n lekkere taart? Mail me dan op info@42.nl en laten we kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen doen.
