De 8QL agent gebruiken in Tingit
Om de 8QL agent in Tingit te kunnen gebruiken, moest de gebruikersinterface aangepast worden. Middels de nieuwe chatbot wordt jouw vraag omgezet naar een complexe en direct uitgevoerde 8QL query en zie je de deelnemers waar je om gevraagd hebt.

Let op: op moment van schrijven is de 8QL agent nog niet uitgerold. De planning is dat deze meegaat in de binnenkort uit te brengen release 4.
Tingit heeft een manier om binnen de applicatie deelnemers te selecteren, zodat die lijst gebruikt kan worden voor allerlei geautomatiseerde processen. Om de deelnemers op te halen wordt gebruik gemaakt van een eigen query-taal, genaamd 8QL.
In eerdere artikelen hebben we gezien hoe het idee ontstaan is voor de 8QL agent en welk ontwerpproces daaraan ten grondslag lag. Daarna volgt een artikel waarin de risico's van de 8QL agent onder de loep werden genomen. In dit artikel gaan we in op de nieuwe gebruikersinterface.
Interactieflow
Voor de interactie zijn we afgestapt van de editor aan de rechterkant. In plaats daarvan hebben we gekozen voor een flow van links-naar-rechts, met het volgende één-twee-drietje:
- in de chat agent wordt in gewone tekst aangegeven welke deelnemers opgehaald moeten worden.
- de 8QL agent maakt een 8QL query en de gegenereerde query wordt getoond in het venster; de query kan desgewenst bijgewerkt worden.
- direct met het tonen van de 8QL query worden gelijk ook de deelnemers opgehaald die voldoen aan de query, zodat op het oog gecontroleerd kan worden of de query klopt.

Foutafhandeling
Als de 8QL agent niet voldoende handvatten heeft om een 8QL query te genereren, dan komt die terug met het verzoek meer input te leveren. In de chat agent kan de prompt aangevuld worden. Zodra de agent voldoende context heeft, wordt de 8QL uitgegenereerd.
Voor de gebruiker blijven mislukte pogingen verborgen. Iedere keer als een 8QL query wordt gegenereerd, dan wordt deze gelijk getest op syntactische correctheid. Voldoet de query niet, dan wordt de agent nog een keer aan het werk gezet om een nieuwe query te genereren. Pas na een aantal mislukte pogingen wordt het proces gestaakt. De gebruiker ziet alleen maar de uiteindelijke foutmelding of de gegenereerde 8QL query.
Het hele proces
Een belangrijke steunpilaar binnen Tingit, is het gebruik van kenmerken. De 8QL agent wordt onder meer met deze kenmerken gevoed en kan daarom de wens van de gebruiker vertalen naar de juiste kenmerken. Stel dat de Tingit-klant bijvoorbeeld het kenmerk CYCLING heeft, wat kan aangeven dat de deelnemer fietsen als hobby heeft, dan kan de 8QL agent die vertaalslag maken.

In het 8QL venster wordt de gegenereerde query getoond. Als de gebruiker nog aanpassingen wil maken, dan kan dit venster gebruikt worden om de query verder te verbeteren.
simpel: geavanceerd zoeken > zoekopdracht invoeren > deelnemers zien
Het geheel is geïntegreerd in de interface, zodat je normale werkproces niet verstoord wordt. Het primaire doel van de 8QL agent is om de complexe, maar krachtige 8QL taal laagdrempeliger te maken zodat meer use cases ontsloten kunnen worden.
De verwachting is dat de 8QL agent in oktober met de release van versie 4 beschikbaar komt voor alle klanten van Tingit.